HOGYAN SEGÍTHETSZ EGY GYÁSZOLÓNAK?

HOGYAN SEGÍTHETSZ EGY GYÁSZOLÓNAK?


Rendszerint sokan vesznek minket körül, amikor gyászolunk, mégis végtelenül egyedül érezzük magunkat, azt érezzük, egyedül vagyunk! Ez egy érzékeny lelkiállapot, amelyben egyszerűen nem vesszük észre a segítséget kínáló kezeket. Akik pedig körülvesznek minket, rendszerint nem is tudják, mi az, amivel segíthetnek, és mi az, ami felkavaró lehet.

Hogy barátaid, szeretteid ne érezzék magukra hagyottnak magukat, szeretnék néhány fontos dolgot a figyelmedbe ajánlani, és néhány tévhitet eloszlatni arról, mivel segíthetsz.


1. HOZD FINOMAN SZÓBA!

Sokszor azt gondoljuk, jobb nem beszélni a veszteségről, mert az csak felkavarja a gyászolót. Ez nem így van. A gyász legellentmondásosabb felismerése, hogy ha már senki nem beszél arról, akit elvesztettünk, akkor mi is el fogjuk felejteni őt! Kapaszkodunk hát az emlékezésbe, vagyis nem akarunk felejteni, ragaszkodunk az elvesztett szerettünk emlékéhez. Ha egy kedves korábbi emlékeddel hozod szóba az elvesztett párt, gyermeket, vagy szülőt, ezzel finoman bátorítást adsz annak, hogy emlékezzetek együtt róla. Ha a gyászoló eltereli a témát, persze hagyd, hadd tegye! Eljön az ideje.

2. KÍNÁLD FEL A SEGÍTSÉGEDET!

Ez a legtöbbször - valamilyen suta módon - szóba kerül. Légy konkrétabb! Kínáld fel konkrétan, milyen segítséget ajánlasz! Túl általános, és közhelyes azt mondani, hogy "ha segítségre van szükséged, szólj". Ez az, amit udvariasan megköszön a gyászoló, és maga is elfelejt. A gyász egy érzékeny állapot, amikor zárkózottabbá válik mindenki. Mondj konkrétumokat a gyászolónak, például: "az ügyintézésben szívesen leveszem a válladról a teendőket" vagy "szívesen beszélgetek veled hetente egy-egy órát, csak hívj" stb.

3. KÉRJ A GYÁSZOLÓTÓL SEGÍTSÉGET!

Talán ez a legmeglepőbb tanács. Amikor valaki elveszíti a társát, gyermekét, szülőjét, akkor hirtelen rázuhan az a felismerés, hogy már nem fontos, és már nincs szükség rá többé! Amikor viszont valakitől segítséget kérnek, azzal azt éreztetik vele, hogy fontos. (Lásd Dale Carnegie Sikerkalauz c. könyvét - de az egy másik téma.) Ha segítséget kérsz tőle, megerősíted, hogy most is fontos, hogy ő van, mert teendője, feladata van.

4. NE KÉRKEDJ A SAJÁT BOLDOGSÁGODDAL!

Emberi gyarlóságunk, hogy szeretjük örömeinket megosztani a világgal. Megosztjuk a nyaralásunkról készült boldog fotókat, közzétesszük örömeinket, és azt hisszük, hogy ez másoknak is örömet okoz. De rendszerint inkább irigységet vált ki, és valljuk be, az is a célunk, hogy irigyeljenek. A gyász legszorongatóbb érzése, hogy "amíg én ilyen boldogtalan vagyok, mások élete csupa öröm". Ezért nem tud egy gyászoló úgy örülni más gyerekének, és más örömének sem akar részesévé válni. Ezért nem játszik szívesen a rokon gyerekekkel, akik korábban pedig felvidították. Ezen túl kell lenni, idő kell hozzá.

5. NE ÍTÉLKEZZ!

Könnyű megmondani kívülállóként, milyen formai és tartalmi előírásai vannak a mély gyásznak. Szerencsére már kevésbé formális világban élünk; nem kell egy évig feketében járnia senkinek, ha nem érzi belülről ennek a vágyát. De joga van talpig feketében járni bárkinek, aki így tudja megélni azt, hogy már semmi sem olyan körülötte, mint régen. Eljön az idő mindenre, a gyász levételére is. Lehet hogy fél év, lehet, hogy két év kell hozzá, lehet, hogy egy élet sem elég. Az első tavasz, az első születésnap fordulópontot jelenthet.

6. FIGYELD A TÁRGYAKAT!

A gyászhoz s a halál közeledtéhez érve egyre jobban eltávolodunk a tárgyaktól - egyfajta aszketikus módon. Halálos betegen a korábban fontos ruhadarabok, könyvek egyre inkább felesleges kacattá válnak a szemünkben. A gyászoló is megéli ezt az eltávolodást, szerettével együtt. Amikor már lassan ismét gyarló örömet tud érezni egy új, szép tárgy iránt, legyen az könyv, cipő, vagy márkás karóra, akkor egy fontos fordulóponthoz érkezett a gyász feldolgozása. A gyarló életöröm élvezete az élet szeretetének visszatértét jelzi. Ehhez is idő kell...

7. MUTASD KI A SZERETETEDET!

A gyász rendszerint az elhunyt egész környezetét megrázza, sok kérdőjel, önvád és ki nem mondott hibáztatás veszi körül a szeretett személy egész környezetét. Légy te az, aki kimondod, hogy az élők milyen fontosak, sőt egyre fontosabbak. Nyilvánítsd ki a szeretetedet és ragaszkodásodat, ahogyan csak tudod, még ha ez látszólag lepereg is a gyászolóról.

NB

NB:
AZ ALÁBB KÖZÖLT BLOGBEJEGYZÉSEK EGY RÉSZÉT A KORÁBBAN KÉZZEL ÍROTT NAPLÓMBAN JEGYEZTEM FEL A GYÁSZ FELDOLGOZÁSA FOLYAMÁN. AZÓTA SOK-SOK ESEMÉNY VITT ELŐRE, ÉS MOST ITT VAGYOK, HOGY MÁSOKNAK IS SEGÍTSEK. FELISMERVE, HOGY SZERETTEINK HALÁLA AZÉRT VAN, HOGY MÉLYEN MEGÉRTSÜK AZ ÉLET ÉRTELMÉT:
HOGY TÖRŐDJÜNK TÖBBET AZ ÉLŐKKEL!

2017. február 2., csütörtök

Tipródás és elhatározás: gyásznaplót írok

Nagyon sokáig tépelődtem azon, vajon jó-e, ha a legsötétebb gondolataimat írásba foglalom.

Megszoktam, hogy nagyon ritkán mutatom ki a legmélyebb érzéseimet. Még magamnak is, ezt el kell ismernem.

A fiam halála életem legnagyobb megpróbáltatása!

Rengeteg naplót hagyott maga után, amelyekből sorra kiderül, mennyire sok önemésztő, tipródó gondolata volt. Csak zokogva lehet elolvasni, de nem lehet nem elolvasni ezeket!
De ha elolvasom, megdöbbenek azon, mennyire sok aggodalom, félelem, negatív érzelem jelenik meg ezekben. És megdöbbenek azon, hogy ezek az aggodalmak félelmek és negatív érzelmek bennem is megvannak.
Vajon jó-e az, hogy leírom ezeket? Csak egyre mélyebbre jutok azáltal, hogy papírra vetem, vagy éppen arra jók, hogy kiadjam magamból, megszabaduljak tőlük, és felszabaduljak, hogy tovább tudjam élni az életemet, ami nélküle örömtelenné, üressé és reménytelenné vált?

Az igazság az, hogy nem akarok tovább élni!

Fáradt vagyok, reményvesztett, és ami a legelkeserítőbb: nem látok előre.


Nincsenek terveim és céljaim. Belekapok ebbe-abba, Új-Zéland, álláskeresés stb. de az az igazság, hogy nem hiszek semmiben.
Azt érzem, hogy minden amit eddig magam elé tűztem, már megvalósult, vagy elszállta, vagy értelmetlenné vált...
Mindig sok gyereket akartam és jó anya akartam lenni. De nem tudom biztosan, hogy jó anya lettem-e. Mindig türelmetlen voltam az életem minden területén, és soha nem tudtam úgy kifejezni a szeretetemet, ahogy szerettem volna.

Ő nem tartott jó anyának. Apjánál maradhatott a válásunk után, "lemondtam róla" a béke kedvéért, az ő javát akartam szolgálni. ő kérte így és én engedtem a kérésének. De ezzel elszakadt a testvéreitől és nagymami oltalma alatt "egykeként" nőtt tovább. Minden második héten kocsiba ültem és elhoztam hozzám, múzeumokba jártunk és kirándulni vittem a gyerekeket, vagy strandra... Később Szarvason élveztük a kert és a vízpart előnyeit, de ő ezeket mindig úgy élte meg, hogy olyan dolgokat kap, amikre ő maga nem vágyott.

Magának való fiú volt. Jóképű, okos, szorgalmas, de ő középszerűnek és közepes képességűnek, nem elég szépnek és nem elég jóképűnek érezte magát.

Hipochonder volt. És ha belegondolok, nem is hipochonder volt, hanem beteges. Csernobil alatt én 5 hónapos terhes voltam vele, és igyekeztem zárt ajtók mögött kivárni, amíg elül a sugárzás. Mégis valami sérülhetett.

Pedig milyen jól indult minden! Meglepetés volt a fogantatása, de örömteli lett a meglepetés. 
Egészségesen, jó súllyal, időre született. De aztán asztmatikus légzése miatt aggódtunk néhány hónapos korában, amikor náthás lett.  Aztán lágyéksérve lett - nem szabadott sírni hagyni, nehogy kizáródjon. Egy éves kora előtt megműtötték, és ettől kezdve nyugodtabbak voltunk.

Élete során folyamatosan küzdött valamilyen kisebb-nagyobb betegséggel. Fülfájás minden megfázáskor - a meleg só sűrűn használatban volt nálunk. Felnőtt korában szemproblémák - Groeningenben az Erasmus ösztöndíj alatt folyamatosan csöpögtette a gyulladt szemlencséjét. Aztán a bőrproblémák...
Már daganatos volt, amikor pár melanóma-gyanús anyajegyet le kellett szedetnie - szerencsére a gyanú alaptalan volt.

Pedig sportos életet élt; állandóan próbák elé állította önmagát.


Rémes belegondolni, hogy 2013 tavaszán, mikor lefutotta a félmaratont, már alakulhatott benne a daganat! Amit novemberben diagnosztizáltak nála, amikor már 6,8 centis volt...

Előtte a rendkívül magas vérnyomása miatt már hónapokig folyamatosan szkennert hordott. És a vérnyomás probléma kivizsgálásának köszönhette azt, hogy felfedezték az ultrahangon a daganat jelenlétét.
De hogy jó-e az, hogy felfedezték, és még két éven át küzdött és küzdöttünk az életéért?

Persze hogy jó!
Csodálatos, mély gondolatai születtek ezalatt, és az utolsó, a legutolsó, a legeslegutolsó napokig és pillanatokig soha egyetlen pillanatra sem veszítettük el a reményt!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése