HOGYAN SEGÍTHETSZ EGY GYÁSZOLÓNAK?

HOGYAN SEGÍTHETSZ EGY GYÁSZOLÓNAK?


Rendszerint sokan vesznek minket körül, amikor gyászolunk, mégis végtelenül egyedül érezzük magunkat, azt érezzük, egyedül vagyunk! Ez egy érzékeny lelkiállapot, amelyben egyszerűen nem vesszük észre a segítséget kínáló kezeket. Akik pedig körülvesznek minket, rendszerint nem is tudják, mi az, amivel segíthetnek, és mi az, ami felkavaró lehet.

Hogy barátaid, szeretteid ne érezzék magukra hagyottnak magukat, szeretnék néhány fontos dolgot a figyelmedbe ajánlani, és néhány tévhitet eloszlatni arról, mivel segíthetsz.


1. HOZD FINOMAN SZÓBA!

Sokszor azt gondoljuk, jobb nem beszélni a veszteségről, mert az csak felkavarja a gyászolót. Ez nem így van. A gyász legellentmondásosabb felismerése, hogy ha már senki nem beszél arról, akit elvesztettünk, akkor mi is el fogjuk felejteni őt! Kapaszkodunk hát az emlékezésbe, vagyis nem akarunk felejteni, ragaszkodunk az elvesztett szerettünk emlékéhez. Ha egy kedves korábbi emlékeddel hozod szóba az elvesztett párt, gyermeket, vagy szülőt, ezzel finoman bátorítást adsz annak, hogy emlékezzetek együtt róla. Ha a gyászoló eltereli a témát, persze hagyd, hadd tegye! Eljön az ideje.

2. KÍNÁLD FEL A SEGÍTSÉGEDET!

Ez a legtöbbször - valamilyen suta módon - szóba kerül. Légy konkrétabb! Kínáld fel konkrétan, milyen segítséget ajánlasz! Túl általános, és közhelyes azt mondani, hogy "ha segítségre van szükséged, szólj". Ez az, amit udvariasan megköszön a gyászoló, és maga is elfelejt. A gyász egy érzékeny állapot, amikor zárkózottabbá válik mindenki. Mondj konkrétumokat a gyászolónak, például: "az ügyintézésben szívesen leveszem a válladról a teendőket" vagy "szívesen beszélgetek veled hetente egy-egy órát, csak hívj" stb.

3. KÉRJ A GYÁSZOLÓTÓL SEGÍTSÉGET!

Talán ez a legmeglepőbb tanács. Amikor valaki elveszíti a társát, gyermekét, szülőjét, akkor hirtelen rázuhan az a felismerés, hogy már nem fontos, és már nincs szükség rá többé! Amikor viszont valakitől segítséget kérnek, azzal azt éreztetik vele, hogy fontos. (Lásd Dale Carnegie Sikerkalauz c. könyvét - de az egy másik téma.) Ha segítséget kérsz tőle, megerősíted, hogy most is fontos, hogy ő van, mert teendője, feladata van.

4. NE KÉRKEDJ A SAJÁT BOLDOGSÁGODDAL!

Emberi gyarlóságunk, hogy szeretjük örömeinket megosztani a világgal. Megosztjuk a nyaralásunkról készült boldog fotókat, közzétesszük örömeinket, és azt hisszük, hogy ez másoknak is örömet okoz. De rendszerint inkább irigységet vált ki, és valljuk be, az is a célunk, hogy irigyeljenek. A gyász legszorongatóbb érzése, hogy "amíg én ilyen boldogtalan vagyok, mások élete csupa öröm". Ezért nem tud egy gyászoló úgy örülni más gyerekének, és más örömének sem akar részesévé válni. Ezért nem játszik szívesen a rokon gyerekekkel, akik korábban pedig felvidították. Ezen túl kell lenni, idő kell hozzá.

5. NE ÍTÉLKEZZ!

Könnyű megmondani kívülállóként, milyen formai és tartalmi előírásai vannak a mély gyásznak. Szerencsére már kevésbé formális világban élünk; nem kell egy évig feketében járnia senkinek, ha nem érzi belülről ennek a vágyát. De joga van talpig feketében járni bárkinek, aki így tudja megélni azt, hogy már semmi sem olyan körülötte, mint régen. Eljön az idő mindenre, a gyász levételére is. Lehet hogy fél év, lehet, hogy két év kell hozzá, lehet, hogy egy élet sem elég. Az első tavasz, az első születésnap fordulópontot jelenthet.

6. FIGYELD A TÁRGYAKAT!

A gyászhoz s a halál közeledtéhez érve egyre jobban eltávolodunk a tárgyaktól - egyfajta aszketikus módon. Halálos betegen a korábban fontos ruhadarabok, könyvek egyre inkább felesleges kacattá válnak a szemünkben. A gyászoló is megéli ezt az eltávolodást, szerettével együtt. Amikor már lassan ismét gyarló örömet tud érezni egy új, szép tárgy iránt, legyen az könyv, cipő, vagy márkás karóra, akkor egy fontos fordulóponthoz érkezett a gyász feldolgozása. A gyarló életöröm élvezete az élet szeretetének visszatértét jelzi. Ehhez is idő kell...

7. MUTASD KI A SZERETETEDET!

A gyász rendszerint az elhunyt egész környezetét megrázza, sok kérdőjel, önvád és ki nem mondott hibáztatás veszi körül a szeretett személy egész környezetét. Légy te az, aki kimondod, hogy az élők milyen fontosak, sőt egyre fontosabbak. Nyilvánítsd ki a szeretetedet és ragaszkodásodat, ahogyan csak tudod, még ha ez látszólag lepereg is a gyászolóról.

NB

NB:
AZ ALÁBB KÖZÖLT BLOGBEJEGYZÉSEK EGY RÉSZÉT A KORÁBBAN KÉZZEL ÍROTT NAPLÓMBAN JEGYEZTEM FEL A GYÁSZ FELDOLGOZÁSA FOLYAMÁN. AZÓTA SOK-SOK ESEMÉNY VITT ELŐRE, ÉS MOST ITT VAGYOK, HOGY MÁSOKNAK IS SEGÍTSEK. FELISMERVE, HOGY SZERETTEINK HALÁLA AZÉRT VAN, HOGY MÉLYEN MEGÉRTSÜK AZ ÉLET ÉRTELMÉT:
HOGY TÖRŐDJÜNK TÖBBET AZ ÉLŐKKEL!

2017. február 25., szombat

Sötétség délben

Előző naplóbejegyzésemkor azt gondoltam, hogy ha hagyom a felszínre törni a legsötétebb gondolataimat, azzal csak egyre lejjebb kerülök a saját érzéseim poklába.
De nem. Azzal, hogy kiírtam magamból csak megkönnyebbülést éreztem.
Azt éreztem, hogy kicsit kívülről tudok rátekinteni arra, hogy mi is játszódik le bennem, és ezzel ezt könnyebb elviselni.

Amitől a legjobban szenvedek, az a felszínen zajló színjáték. Már a fiam halála előtt is megviselt, hogy nem mutathatom ki, mi játszódik le bennem. 

Én őt féltettem, ő engem; mindannyian, az egész családunk minden tagja egy kimondatlan közös megegyezésen alapuló, jóindulatból fakadó, de mégis  hazug színjáték résztvevői volt.


Azt hittem, a fiam halálával kitör majd belőlem a belül tartott és lefojtott sok keserűség.
De a helyzet úgy hozta, hogy tíz nappal a halála után egy jóval előtte leegyeztetett tréninget kellett megtartanom. És bár a tréning folyamán két egész napig nyeltem, és nem engedhettem a felszínre a bennem zajló végtelen keserűséget, nem engedhettem át mindezt egy láthatatlan zsilipen. Pedig bármi előhozhatta volna, ha gyerekek kerültek szóba, ha jogászról, nyelvtanulásról vagy Barcelonáról esett szó,.. bármi beindíthatta volna a könnyeimet, ha hagyhatom, de nem engedhettem meg, hogy egy pillanatra is elgyengüljek. 

Nem hagyhattam, hogy zokogva összerogyjak, mert ha előjött volna, ami bennem játszódik, többé nem tudtam volna talpra állni! 

Sem szó szerint, sem érzelmileg, sem szakmailag. Soha...

Így aztán ezen a kemény próbatételen átjutva visszamentem a céghez is dolgozni, ahol szerződésem volt. És néhány gyenge pillanattól eltekintve soha nem mutattam ki emberek között a fájdalmamat! A cég pedig - egy amúgy is intrikus és pletykás szervezet - álszentnek, hazugnak, érzéketlennek és hiteltelennek bélyegzett a hátam mögött; értetlenül fogadva és rosszul értelmezve a fegyelmezettségemet.

Mára pedig odáig jutottam, hogy a legsötétebb pillanatokban magam sem tudom már, mi az igaz abból amit érzek, és amit kifelé mutatok.

Bizonyos, a felszínen is látható jelei vannak a gyászomnak. Amióta a gyermekem meghalt, mindig feketében járok, feketében és fehérben, ami a kívülállók számára egy szabványos business-look öltözet részének látszik.

Belül pedig folyamatosan zokogok. Néha óránként tör rám, néha csak esténként, és van, amikor a reggeli kutyasétáltatás közben. 

Már nem tör rám olyan több órán át csillapíthatatlan, vigasztalhatatlan sírógörcs, mint a kezdeti hetekben.  Amikor még magamat is megleptem, mert olyan abbahagyhatatlan sírás jött rám, aminek nem láttam  a végét órákon át....

Talán éppen ettől féltem magam és a környezetemet is. A külvilág felé nem mertem a felszínre engedni a bennem zajló keserű kétségbeesést. És a kívülállók számára mindez bizonyára ridegséget és álszentséget sugárzott. Azok számára, akik nem tisztelik a gyászt, és nem értik meg, mennyire intim, egyedi, csak belül megélhető és zajló folyamat is a mély gyász. Különösen egy gyermek elvesztése, aki még csak nem is drogozott, akinek semmi bűne nem volt; aki csak küzdött, álmodozott, tanult és teljesített!

Azt hiszem, a legnagyobb feladat, ami előttem áll:
A MAGAM SZÁMÁRA VILÁGOSSÁ TENNI, MIT ÉRZEK VALÓJÁBAN. 

Nem a felszínen, nem kifelé, hanem amit legbelül érzek, igazán. Ki kell mondani azt is, ha tehetetlen gyűlöletet érzek mindenki iránt, aki boldog, mert ez most nem relatív, hanem abszolút érték lett a szememben.

Mert amíg nem történik meg a szembenézés mindennel, amit most érzek; hogy nem fog soha többet rám találni az életöröm és a remény, a tervezés, a tervezgetés és az előretekintés képessége!

Minden álmomat és célomat elvesztettem a gyerekem álmainak eltemetésével!!

Nem tudom még, hogyan fogok tudni továbblépni. Nem tudom, akarok-e még tovább élni egy olyan világban, ahol ő nincs!
Nem tudom még, hogy lehet-e erről a holtpontról (szó szerint: HOLT-PONT) egyáltalán továbblépni.

Most még csak azt érzem, hogy az eddigi életemnek VÉGE.

Nem tudom, mi jöhet ez után. Elveszítettem a bizakodásomat az élet értelmébe, az értelmes célokba vetett hitemet és bizalmamat!!






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése